TRIPOD cases

De TRIPOD theorie is helder. Dat blijkt ook wel op onze cursussen.  Om te zien hoe dat in de praktijk kan werken en wat de kracht van TRIPOD is zijn voorbeelden en uitgewerkte incident cases en oefeningen nodig.  Ook (en vooral) na de training. Hier worden gaandeweg uitgewerkte cases opgenomen.

Nieuw (januari 2012):    TRIPOD case: Dominante oorzaken arbeids incidenten

Uit analyses blijken belangrijke overeenkomsten te bestaan tussen de onderliggende factoren van incidenten die plaats vinden onder het regiem/ maatregelen van een werkvergunning en procedures van risico analyses (TRA, RIE) en V&G plannen. Uit  de analyse die SSC heeft uitgevoerd samen met bedrijven blijkt dat er een belangrijke rode draad van achterliggende factoren.  Klik hier voor de beschrijving en TRIPOD boom. (registratie/ inloggen nodig).

--------------------------------

De volgende cases zijn uitgevoerd door de Onderzoeksraad Voor Veiligheid (hanteert TRIPOD). Registratie/ inloggen nodig.

Buisleiding incident ‘Oude Maas'
Dit betreft een incident uit 2002: lekkage van gasolie uit een buisleiding nabij de Oude Maas. Een analyse rapport is uitgebracht in 2003 door de (destijds) Raad voor de Transport Veiligheid. In het rapport is een TRIPOD analyse opgenomen (zie pagina 31).

Download hier het onderzoeksrapport (15 MB) (link)

Download hier de TRIPOD tree opgezet in TR2 (link)

Barendrecht treinbotsing
De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft begin dit jaar het onderzoeksrapport van de treinramp bij Barendracht gepubliceerd.

Download hier het volledige rapport vanaf de site van de Onderzoeksraad.

Bekijk hier een deel van de TRIPOD boom (overgenomen in TR2) uit het rapport. De beschrijving/ analyse van dat deel is hier samengevat Verdere TRIPOD cases
In het SSC boek '25 jaar later'zijn TRIPOD analyses opgenomen van de Bhopal en Mexico City rampen van 25 jaar geleden. Bestel het boek in onze web shop.